Pont sobre el riu Llobregat, davant
l'aiguabarreig de l'Arija, situat al nucli urbà a la zona de sortida
en direcció Campdevànol.
Aquest pont forma part del traçat de
la carretera que comunica la Pobla amb Campdevànol, dins el nucli
urbà i per sobre el riu Llobregat, d'aquí que segons Lacuesta "la
seva ubicació i els testimonis dels viatgers dels segles XVIII i XIX
indiquen que en el seu lloc hi ha hagut més d'un pont."
Cal esmentar, que en data 1787, en el
viatge que realitza Francisco de Zamora, l'anotació que ens aporta
és que a la Pobla de Lillet hi havia quatre ponts sobre el riu
Llobregat, un de dos ulls i els altres d'un; s'atribueix la
referència del pont de dos ulls al pont de l'Ajuntament, i com a
ponts d'un ull hi havia el pont vell i el pont de la petita, hem de
pensar doncs, amb la possibilitat que en aquesta època el pont que
hi havia en aquest indret fos un pont d'un ull. Val la pena esmentar
que hi ha referències que ens indiquen que anteriorment hi havia
hagut un pont molt més petit anomenat pontarró. En les imatges més
antigues que hem pogut consultar, en aquest indret hi figura ja un
pont de dos ulls, i més aviat estret, i hem de suposar doncs, de
cronologia posterior al viatge de Zamora.
Aquest pont apareix en fotografies de
quan encara hi havia la filera de cases construïdes a redós del riu
i que es van enderrocar arran de la construcció de la carretera (via
de comunicació Solsona-Ribes). El primer tram de carretera que havia
d'unir la Pobla amb Campdevànol consta que al 1900 estava en procés
de construcció, i de fet l'enderroc de les cases es documenta
aproximadament entre el 1910 i 1912; les obres de la carretera van
finalitzar a l'any 1918.
El 1913 l'Ajuntament va sol·licitar a
l'Estat que construís un nou pont, sembla però que el projecte es
va desestimar i es va escollir un projecte d'eixamplament, reforma i
reconstrucció dels murs existents del pont, projecte redactat el
1916 per l'enginyer de camins Tomàs Rivera, segons ens informa R.
Lacuesta, aquestes obres van ser executades entre els anys 1919 i
1921 pel contractista Enric Guixà.
Es tracta d'un pont de dos ulls
conformats per arcs carpanells fets de formigó armat i encofrat que
conformen voltes; el parament dels murs de sobre els arcs està
format per unes faixes verticals d'obra. Al centre dels dos arcs i a
l'extrem est trobem pilars que es recolzen sobre una base que
conforma tallamars fets amb carreus ben tallats amb l'extrem
arrodonit i una cornisa amb pendent cònica; els pilars són d'obra i
estan conformats per tres plans en degradació, amb la part central
de més gruix, es desenvolupen fins a la barana i per sobre hi ha uns
fànals.
Excepte la part dels pilars, que és
d'obra, la resta de baranes és metàl·lica i de model força
senzill. Als extrems, els estreps són de paredat.
En alguna altra imatge ja veiem el
resultat d'aquesta reforma, que en suposà l'ampliació cap al costat
sud amb dos arcs rebaixats (pel darrera els dos ulls del pont
existent, fet amb dos arcs de mig punt) que confluïen al centre amb
un tallamar, també es van fer baranes d'obra i potser també en
aquest període, el mur de contenció de la carretera (arran del
riu). El gener de 1939 amb la retirada de les tropes republicanes, el
pont va ser dinamitat.
El pont actual, el pont nou de la
carretera de la Pobla a Ripoll, va ser construït el 1944 per la casa
"Goifa" i dirigit pel poblatà Joan Granés, el seu traçat
és lleugerament diferent a l'anterior, ja que per l'extrem oest
s'inicia uns metres abans. S'inaugurà el 25 de juny del 1945 amb
assistència del governador Sr. Correa i l'enginyer en cap d'obres
públiques.
Anys 20.
Anys 20.
Anys 50.
El pilar de l'extrem de llevant i per la cara sud té un relleu amb l'escut de "Cuerpos de Obras Públicas del Estado" (amb una corona de llorer encerclant una àncora i una línia ondulada que simbolitza l'aigua), organisme que va reconstruir el pont i la data 1944.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Deixa el teu comentari