lletras

Bloc adherit al Centre d'Estudis Lillet (CEL)

sábado, 3 de septiembre de 2016

Els Pastorets

No se sap de cert l'any que es començaren a representar Els Pastorets a La Pobla, peró sembla gairebé segur que fou a principis de segle XX. Concretament l'any 1919 ja es representaven els Pastorets de "El Bato i el Borrego", dels quals se'n féu cárrec l'Agrupació La Juventut Poblatana durant molts anys. En els primers temps, en l'antic Centre Catòlic del carrer de l'Esglèsia, construit l'any 1876. Els actors que interpretaren la parella de pastors protagonistes, foren el Joan Francàs (Batu) i el Ramon Vilarrasa (Borrego). El paper de dimoni va ser compartit per més d'un actor.

Al començament el paper diabòlic era brodat, amb veu efeminada, per l'Àngel Burniol, i més tard per en Josep Vilallonga, al qual se li atribueix l'invent de les banyes elèctriques, que xispeguejaven a travès d'uns fils manuals conectats a una pila que portava degudament amagada. Amb anterioritat a 1919, el paper de Satanàs era interpretat en castellà, com va ocorrer en d'altres indrets de Catalunya. Tècnicament "El Batu i el Borrego" es representaven amb una precarietat de mitjans emocionant, i de ben segur, corprenedora. Només calia imaginació i bona fe per un decorat de estar per casa. La llum que arribava de Cal Artigas tot sovint se n'anava degut a les sobrecarregues, prou normals en les tardes de diumenge. Moltes funcions havien d''acabar-se amb la calenta i primitiva llum de les atxes.

Amb l'inauguració, l'any 1927, del nou Casal, construit per Salvador Torrents Cabanas d'acord amb el senyor rector, s'estrenaren els Pastorets d'en Pitarra, "El Bressol de Jesús". El Jaume Fàbregas n'assumi la direcció, així com la interpretació d'algun petit paper com el de Sant Simeó. El repartiment, és clar, també hagué de canviar, ja que damunt l'elenc de "La Juventut Poblatana" pesaven massa anys. Així, doncs, els joves d'aleshores estrenaren "El Bressol de Jesús". El Marià Pons agafà la porra per interpretar el Garrofa, i el Ramon Cunill la vara, per assumir la bonhomia del totxo i pobre pastor Pallanga.

Interromputs per la Guerra, es reemprengueren l'any 1939, fent sempre les tres funcions, per Nadal, Cap d'Any i Reis. Alguns anys abans de la Guerra també s'havien representat al local de La Flor, que també servia de sala de ball.

Tot i que la tradició dels Pastorets continuava cada Nadal, algun any es canvià l'obra. Així el 1948 s'escenificaren els anomenats "Borrego i Carquinyoli", i el 1949 es representà L'Adveniment de l'Infant Jesús - Lluquet i Rovelló de Josep Mª Folch i Torres. El 1950 tornà "El Bressol de Jesús", amb el següent repartiment: Mercè Solà (Verge Maria), Margarida Pons (Raquel), Quimeta Orriols (Betzabè), Rosita Pons (Sant Miquel), Maria Vilella (Sant Gabriel), Jaume Fàbregas (Sant Simeó), Lluis Rotllant (Sant Josep), Juli Capdevila (Garrofa), Ramon Cunill (Pallanga), Joan Rosell (Aram), Joan Orriols (Jessè), Josep Mª Casals (Aquim), Joan Baraut (Satan), Pelegrí Vilella (Llucifer), Climent Serra (Sadoc), Josep Torres (Abies) i Joan Viñas (Leví). Tot plegat amanit amb "fantàstics jocs de llums, típics balls de pastorets, nou ball de dimonis i Gran apoteosi de la Glòria del Senyor" amb vestuari de García, Manresa i Subirana, de Vic; nous decorats de Josep Roqueta, de Manresa i perruqueria de Prunés Manresa.

En aquests moments el grup representant rebia el nom de "Agrupació Artística de Teatre". Sorprenentment, l'any 1951 una companyia de Terrassa representà els pastorets anomenats Ganapia i Sigronet, els dies 27 i 28 de gener.
Saltant a la dècada dels 60, el 1961-62, l'Agrupació Coral, "amant de les nostres costums, més quan aquestes son típicamnet cristianes i commemoratives entre la gran família catòlica..." organitzà el muntatge de "L'Orfenet i la Pastora o Els Pastorets de Betlem".

El 1967, dirigits per Josep Solé, s'interpreten els Pastorets anomenats "La llum de l'establia" en col.laboració entre el grup de teatre local "Amics del Romea" i el jovent del "Club Flor de Neu". L'any sobre, però, retornà a l'escenari del Casal el text d'en Pitarra, amb renovacions i canvis. Es millora la part tècnica (tramoia, llums, etc) i el muntatge. Les millores continuen l'any 1970, amb la inauguració d'un ciclorama que permet unes millors possibilitats de realització escenogràfica.

Durant el periode comprès entre els anys 1968 i 1976, la tradició pobletana es mantè ferma, amb la participació de gairebé un centenar de persones que poden ser representades aquí per eel Francesc Camacho (Garrofa), Francesc Pérez (Pallanga) i Ramon Viladés, veritable animador del conjunt de participants.
Aquesta època coincidí, i no de forma casual, amb uns moments àlgids per la cultura popular que es desenvolupava a La Pobla, canalitzada a través del "Club Flor de Neu".

Quan deixaren de fer-se, en aquesta última etapa, els pastorets d'en Pitarra, l'Àngel Armenteras, recuperà els pastorets infantils "En Perico i l'hereu Pruna", que havien estat estrenats sota la seva direcció l'any 1951, el dia dels Reis. Aquesta obra fou escrita pel director, actor i escriptor Jaume Fàbregas, i en principi era pensada per ser representada amb titelles.

Grup de nens dels Pastorets amb l'Àngel Armenteras al pati de la Beneficencia.
La Montserrat Arnau fent d'angelet.

Diari Lillet - Desembre de 1960.
El Josep Vilella (forn de l'esglesia) i el Josep Ma. Casals, de Cal Pastor.

Diari Lillet - Febrer de 1961.
El Ramon Cunill, de cal Llanes.
El Josep Vilella (Forn de l'Esglèsia) i el Josep Soler. Anys 60.
El Josep Vilella, del forn de l'esglèsia, i el nen Joan Capdevila, de cal Picas. Darrera s'hi veu a l'Àngel Armenteras i Mossen Carles. El que està fumant es el Juli Canut i, al fons a l'esquerra,el Marcel.li Pons.

Any 1967 o 68.

La Xari Aramberri i el Ramon Cunill. Any 1968.
La Xari Aramberri (Sant Miquel), Fulgencio García (el pastor) i el Xisco Rosell de dimoni. Any 1969.
La Xari Aramberri, el Fulgencio García i el Camacho. Any 1969.
La Xari Aramberri amb els dimonis. Any 1969.

La Xari Aramberri (centre) i el Joan Mª Francàs (dreta). Any 1969.
La Xari Aramberri i el Joan Mª Francàs . Any 1969.
La Xari Aramberri i el Xisco Rosell. Any 1969.
La Xari Aramberri i el Joan Mª Francàs . Any 1969.
Any 1973.
Amb el piano en primer terme. Any 1973.
Any 1973.
Any 1973.








Any 1982.
Any 1982.
 Any 1983.
Any 1983.

Any 1986.
El Jordi Rovira, l'Abel Guillen i el Jordi Vergés de dimoni. Any 1986.
El Jordi Rovira, l'Abel Guillen i el David Morales. Any 1986.
El Jordi Rovira i l'Abel Guillen. Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
El Periodico - Desembre de 1988.
Diari Avui - Gener de 1989.
Any 1989.
Principis dels 90.
Principis dels anys 90.
Principis dels anys 90.
El Josep Enric Soriano i el Josep Camprubì. Principis dels anys 90.
Principis dels anys 90.


Després de 16 anys, l’Agrupació Teatral Amics del Romea de La Pobla de Lillet recupera per aquestes festes nadalenques la representació de Els Pastorets.
Prop de 40 figurants, petits i grans són presents en les diverses escenificacions de l’obra; Angels, dimonis, pastors. L’obra, “El Bressol de Jesús”, de Frederic Soler, conegut com Serafí Pitarra, es representarà els dies 26 de desembre i 1 de gener al teatre Casal.
Els dies d’assaig de l’obra, que compta amb molts poblatans i poblatanes que treballen fora de la població durant tota la setmana, han estat difícils d’escollir per anar lligant els horaris de tothom, i és per això que l’hora de trobada per assajar és a les 10 de la nit els dimecres i els divendres. Ja porten 3 mesos d’assaig sobre l’escenari recreant els diversos passatges d’aquesta bonica peça d’en Pitarra.
Berguedà Actual - Novembre de 2011.
Assajos. Any 2011.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Deixa el teu comentari