No se sap de cert l'any que es
començaren a representar Els Pastorets a La Pobla, peró sembla
gairebé segur que fou a principis de segle XX. Concretament l'any
1919 ja es representaven els Pastorets de "El Bato i el
Borrego", dels quals se'n féu cárrec l'Agrupació La Juventut
Poblatana durant molts anys. En els primers temps, en l'antic Centre
Catòlic del carrer de l'Esglèsia, construit l'any 1876. Els actors
que interpretaren la parella de pastors protagonistes, foren el Joan
Francàs (Batu) i el Ramon Vilarrasa (Borrego). El paper de dimoni va
ser compartit per més d'un actor.
Al començament el paper diabòlic era
brodat, amb veu efeminada, per l'Àngel Burniol, i més tard per en
Josep Vilallonga, al qual se li atribueix l'invent de les banyes
elèctriques, que xispeguejaven a travès d'uns fils manuals
conectats a una pila que portava degudament amagada. Amb anterioritat
a 1919, el paper de Satanàs era interpretat en castellà, com va
ocorrer en d'altres indrets de Catalunya. Tècnicament "El Batu
i el Borrego" es representaven amb una precarietat de mitjans
emocionant, i de ben segur, corprenedora. Només calia imaginació i
bona fe per un decorat de estar per casa. La llum que arribava de Cal
Artigas tot sovint se n'anava degut a les sobrecarregues, prou
normals en les tardes de diumenge. Moltes funcions havien
d''acabar-se amb la calenta i primitiva llum de les atxes.
Amb l'inauguració, l'any 1927, del nou
Casal, construit per Salvador Torrents Cabanas d'acord amb el senyor
rector, s'estrenaren els Pastorets d'en Pitarra, "El Bressol de
Jesús". El Jaume Fàbregas n'assumi la direcció, així com la
interpretació d'algun petit paper com el de Sant Simeó. El
repartiment, és clar, també hagué de canviar, ja que damunt
l'elenc de "La Juventut Poblatana" pesaven massa anys.
Així, doncs, els joves d'aleshores estrenaren "El Bressol de
Jesús". El Marià Pons agafà la porra per interpretar el
Garrofa, i el Ramon Cunill la vara, per assumir la bonhomia del totxo
i pobre pastor Pallanga.
Interromputs per la Guerra, es
reemprengueren l'any 1939, fent sempre les tres funcions, per Nadal,
Cap d'Any i Reis. Alguns anys abans de la Guerra també s'havien
representat al local de La Flor, que també servia de sala de ball.
Tot i que la tradició dels Pastorets
continuava cada Nadal, algun any es canvià l'obra. Així el 1948
s'escenificaren els anomenats "Borrego i Carquinyoli", i el
1949 es representà L'Adveniment de l'Infant Jesús - Lluquet i
Rovelló de Josep Mª Folch i Torres. El 1950 tornà "El Bressol
de Jesús", amb el següent repartiment: Mercè Solà (Verge
Maria), Margarida Pons (Raquel), Quimeta Orriols (Betzabè), Rosita
Pons (Sant Miquel), Maria Vilella (Sant Gabriel), Jaume Fàbregas
(Sant Simeó), Lluis Rotllant (Sant Josep), Juli Capdevila (Garrofa),
Ramon Cunill (Pallanga), Joan Rosell (Aram), Joan Orriols (Jessè),
Josep Mª Casals (Aquim), Joan Baraut (Satan), Pelegrí Vilella
(Llucifer), Climent Serra (Sadoc), Josep Torres (Abies) i Joan Viñas
(Leví). Tot plegat amanit amb "fantàstics jocs de llums,
típics balls de pastorets, nou ball de dimonis i Gran apoteosi de la
Glòria del Senyor" amb vestuari de García, Manresa i Subirana,
de Vic; nous decorats de Josep Roqueta, de Manresa i perruqueria de
Prunés Manresa.
En aquests moments el grup representant
rebia el nom de "Agrupació Artística de Teatre".
Sorprenentment, l'any 1951 una companyia de Terrassa representà els
pastorets anomenats Ganapia i Sigronet, els dies 27 i 28 de gener.
Saltant a la dècada dels 60, el
1961-62, l'Agrupació Coral, "amant de les nostres costums, més
quan aquestes son típicamnet cristianes i commemoratives entre la
gran família catòlica..." organitzà el muntatge de "L'Orfenet
i la Pastora o Els Pastorets de Betlem".
El 1967, dirigits per Josep Solé,
s'interpreten els Pastorets anomenats "La llum de l'establia"
en col.laboració entre el grup de teatre local "Amics del
Romea" i el jovent del "Club Flor de Neu". L'any
sobre, però, retornà a l'escenari del Casal el text d'en Pitarra,
amb renovacions i canvis. Es millora la part tècnica (tramoia,
llums, etc) i el muntatge. Les millores continuen l'any 1970, amb la
inauguració d'un ciclorama que permet unes millors possibilitats de
realització escenogràfica.
Durant el periode comprès entre els
anys 1968 i 1976, la tradició pobletana es mantè ferma, amb la
participació de gairebé un centenar de persones que poden ser
representades aquí per eel Francesc Camacho (Garrofa), Francesc
Pérez (Pallanga) i Ramon Viladés, veritable animador del conjunt de
participants.
Aquesta època coincidí, i no de
forma casual, amb uns moments àlgids per la cultura popular que es
desenvolupava a La Pobla, canalitzada a través del "Club Flor
de Neu".
Quan deixaren de fer-se, en aquesta
última etapa, els pastorets d'en Pitarra, l'Àngel Armenteras,
recuperà els pastorets infantils "En Perico i l'hereu Pruna",
que havien estat estrenats sota la seva direcció l'any 1951, el dia
dels Reis. Aquesta obra fou escrita pel director, actor i escriptor
Jaume Fàbregas, i en principi era pensada per ser representada amb
titelles.
La Montserrat Arnau fent d'angelet.
Diari Lillet - Desembre de 1960.
Diari Lillet - Desembre de 1960.
El Josep Vilella (forn de l'esglesia) i el Josep Ma. Casals, de Cal Pastor.
Diari Lillet - Febrer de 1961.
Diari Lillet - Febrer de 1961.
El Ramon Cunill, de cal Llanes.
El Josep Vilella (Forn de l'Esglèsia) i el Josep Soler. Anys 60.
El Josep Vilella, del forn de l'esglèsia, i el nen Joan Capdevila, de cal Picas. Darrera s'hi veu a l'Àngel Armenteras i Mossen Carles. El que està fumant es el Juli Canut i, al fons a l'esquerra,el Marcel.li Pons.
El Josep Vilella (Forn de l'Esglèsia) i el Josep Soler. Anys 60.
El Josep Vilella, del forn de l'esglèsia, i el nen Joan Capdevila, de cal Picas. Darrera s'hi veu a l'Àngel Armenteras i Mossen Carles. El que està fumant es el Juli Canut i, al fons a l'esquerra,el Marcel.li Pons.
La Celia Ribera, la Josefina Sañas, la Maria Ribera i la Lluïsa Cisneros. Anys 60.
La Xari Aramberri i el Ramon Cunill. Any 1968.
La Xari Aramberri (Sant Miquel), Fulgencio García (el pastor) i el Xisco Rosell de dimoni. Any 1969.
La Xari Aramberri, el Fulgencio García i el Camacho. Any 1969.
La Xari Aramberri amb els dimonis. Any 1969.
La Xari Aramberri (centre) i el Joan Mª Francàs (dreta). Any 1969.
La Xari Aramberri i el Joan Mª Francàs . Any 1969.
La Xari Aramberri i el Xisco Rosell. Any 1969.
La Xari Aramberri i el Joan Mª Francàs . Any 1969.
Pastorets amb els alumnes de la Academia Edelweis. Finals dels anys 60.
Assajos al Club Flor de Neu.
El Xisco Pérez, d'esquena; el Fulgencio García i la Conce Casas. Any 1967.
Assajos al Club Flor de Neu.
D'esquerra a dreta: El Xisco Pérez, el Josep trafí i la Conce Casas. Any 1967.
Assajos al Club Flor de Neu. Any 1967.
D'esquerra a dreta: Ivonne Serra Conce Casas, Mª N'Hug Vilalta, Fulgencio García (d'esquena) i Xisco Pérez.
Assajos al Club Flor de Neu. Any 1967.
D'esquerra a dreta:Josep Trafí, Xisco Pérez, Mª Huch Vilalta, Conce Casas, Fulgencio García, Josep Vilalta i Ivonne Serra. Any 1967.
Any 1967 o 68.
La Xari Aramberri i el Ramon Cunill. Any 1968.
La Xari Aramberri (Sant Miquel), Fulgencio García (el pastor) i el Xisco Rosell de dimoni. Any 1969.
La Xari Aramberri, el Fulgencio García i el Camacho. Any 1969.
La Xari Aramberri amb els dimonis. Any 1969.
La Xari Aramberri (centre) i el Joan Mª Francàs (dreta). Any 1969.
La Xari Aramberri i el Joan Mª Francàs . Any 1969.
La Xari Aramberri i el Xisco Rosell. Any 1969.
La Xari Aramberri i el Joan Mª Francàs . Any 1969.
Pastorets amb els alumnes de la Academia Edelweis. Finals dels anys 60.
Any 1982.
El Jordi Rovira, l'Abel Guillen i el Jordi Vergés de dimoni. Any 1986.
El Jordi Rovira, l'Abel Guillen i el David Morales. Any 1986.
El Jordi Rovira i l'Abel Guillen. Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1986.
Any 1987.
Any 1987.Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
Any 1987.
El Periodico - Desembre de 1988.
Diari Avui - Gener de 1989.
Any 1989.
Principis dels 90.
Principis dels anys 90.
Principis dels anys 90.
El Josep Enric Soriano i el Josep Camprubì. Principis dels anys 90.
Principis dels anys 90.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
Any 1993.
El Joan Valero.
Prop de 40 figurants, petits i grans
són presents en les diverses escenificacions de l’obra; Angels,
dimonis, pastors. L’obra, “El Bressol de Jesús”, de Frederic
Soler, conegut com Serafí Pitarra, es representarà els dies 26 de
desembre i 1 de gener al teatre Casal.
Els dies d’assaig de l’obra, que
compta amb molts poblatans i poblatanes que treballen fora de la
població durant tota la setmana, han estat difícils d’escollir
per anar lligant els horaris de tothom, i és per això que l’hora
de trobada per assajar és a les 10 de la nit els dimecres i els
divendres. Ja porten 3 mesos d’assaig sobre l’escenari recreant
els diversos passatges d’aquesta bonica peça d’en Pitarra.
Assajos. Any 2011.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Deixa el teu comentari